Bedrijfswageninrichting in een elektrische bedrijfswagen
We zien steeds meer elektrische auto’s op de weg, in de laatste jaren zijn vrijwel alle autofabrikanten met (toegankelijke) elektrische auto’s op de markt gekomen en kiezen consumenten vaker voor elektrisch rijden. Uit gegevens van de ANWB blijkt dat het totale aantal elektrische auto’s in Nederland in 2020 gestegen is naar 145.000, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Maar hoe zit dat met de bedrijfswagens? In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van elektrische bedrijfswagens en het effect van de bedrijfswageninrichting.
Hoewel elektrische bedrijfswagens nog niet dezelfde populariteit kennen als personenauto’s, is er wel steeds meer mogelijk. Zo hebben de merken Mercedes, Nissan, Renault en Toyota een aantal elektrische bedrijfswagens geïntroduceerd.
Waarom kiezen voor een elektrische bedrijfswagen?
Er zijn verschillende redenen om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen, bijvoorbeeld vanuit een ideologie of het werken aan uw duurzaamheidsdoelstellingen door een lagere CO2 uitstoot te realiseren. Steeds vaker zien we ook invloed vanuit gemeentes en de overheid zoals subsidies op elektrische auto’s, maar misschien nog belangrijker; het invoeren van milieu zones. Om het milieu te beschermen tegen uitlaatgassen en fijnstof, voeren vooral steden steeds vaker milieu zone’s in waar vervuilende motorvoertuigen worden geweerd. Ondernemers zijn hierdoor genoodzaakt over te stappen op minder vervuilende auto’s, een elektrische auto is dan al snel de eerste keuze.
Voordelen en nadelen elektrische bedrijfswagen
Elektrische rijden is nog relatief jong en kent daardoor ook nog wat uitdagingen, zeker wanneer je de auto vaak gebruikt voor grotere afstanden. Toch gaan de ontwikkelingen de laatste jaren razendsnel en kent de elektrische bedrijfswagen ook een aantal voordelen, daarom zetten we de voor- en nadelen voor u op een rijtje.
Actieradius elektrische bedrijfswagen
Een vaak genoemd argument tegen elektrisch rijden is de beperkte actieradius. Natuurlijk is het bereik van een bedrijfswagen zeer bepalend voor het gebruik en inderdaad is de actieradius van een elektrische auto minder dan een auto die op brandstof rijdt. Twee belangrijke ontwikkelingen van de recente jaren scheppen een ander beeld; de ontwikkelingen van elektrische auto’s én laadpunten. De actieradius van elektrische auto’s is de laatste jaren enorm verbeterd, voor regionale activiteiten is de actieradius al lang geen probleem meer. Bent u landelijk actief? Dan kent de actieradius meer uitdagingen, maar is het nog steeds goed mogelijk om met een elektrische bedrijfswagen uw werkzaamheden door het hele land uit te voeren. Essentieel daarin is ook het grote en zeer snel groeiende aantal laadpunten in Nederland. In 2020 telde Nederland ruim 58.300 laadpunten én 1.675 snelladers. Ook de komende jaren worden nog veel (snel)laadpalen geplaatst én stappen gezet in het verhogen van de actieradius.
Kosten elektrische bedrijfswagen
Is een elektrische auto duurder? Dat wordt vaak gedacht, maar een elektrische auto is niet altijd de duurdere optie. Ook hier geldt, er is de laatste jaren veel veranderd. De ontwikkelingen in de autobranche én de druk en wens vanuit de maatschappij om minder CO2 uit te stoten en dus elektrisch te rijden, heeft ertoe geleid dat elektrische auto’s veel toegankelijker zijn geworden. Ook biedt de overheid voor veel elektrische auto’s een vorm van subsidie.
De aankoopprijs van een elektrische auto ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor verschilt per merk en type auto. In gebruik is een elektrische auto eigenlijk bijna altijd goedkoper, dat komt door de volgende factoren:
- Energie laden voor elektrische auto’s is goedkoper dan brandstof
- Elektrische auto’s komen met belastingvoordelen en subsidies
- Lagere verzekeringskosten
- Lagere kosten voor onderhoud en reparatie
Bedrijfswageninrichting van elektrische bedrijfswagens
Kiezen voor een elektrische bedrijfswagen zal leiden tot een nieuwe bedrijfswageninrichting, omdat het totaalgewicht van de auto zeer bepalend is voor de actieradius. Hoe zwaarder de auto, hoe harder de auto moet werken en hoe meer de actieradius beperkt wordt. Het gewichtsverschil tussen een Bott lichtgewicht aluminium bedrijfswageninrichting ten opzichte van een vergelijkbare houten of stalen inrichting is enorm en kan het verschil maken.
De inrichting en montage van een elektrische bedrijfswagen vraagt ook om een andere aanpak, de auto ligt in tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor vol met accu’s en elektriciteitskabels. Dat zijn dikke kabels waar veel spanning op staat. Het mag duidelijk zijn dat je hier extra voorzichtig mee om moet gaan. Voor de montage van een bedrijfswageninrichting betekent dat vooral dat we voorzichtig moeten zijn waar en hoe we de materialen bevestigen.
In onze volgende blog gaan wij verder in op waarom wij werken met Bott lichtgewicht bedrijfswageninrichting en hoe Noord Holland Inbouw u kan helpen bij het inrichten van uw elektrische bedrijfswagen. Nieuwsgierig? Houd onze nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op!